JÁTÉKSZABÁLYOK

A FOOTBALL-BILIÁRD JÁTÉKOT ALAPESETBEN A POOL BILIÁRDBÓL ISMERT
8-AS JÁTÉK SZABÁLYAI SZERINT LEHET JÁTSZANI

8-AS JÁTÉK


A 8-as játékot 15 számozott céllabdával és a fehér labdával játsszák. A rúgást végző játékos saját hét labdából álló labdacsoportjának (1-től 7-ig, illetve 9-től 15-ig) az elrakása után kísérelheti meg a 8-as labda elrakását, amelynek sikeres kivitelezése a játék megnyerését jelenti.

AZ ELSŐ KEZDŐRÚGÁS ELDÖNTÉSE

Ki kezdi a játékot?
A kezdés jogát a labdák felrakása előtt tempórúgással szokás eldönteni. Ez azt jelenti, hogy a két játékos a Football-biliárd pálya egyik végéről közel egy időben megrúg egy-egy labdát, megcélozva a szemközti mandinert (falat). Az a játékos, akinek a labdája a pálya végéhez közelebb áll meg visszatéréskor, eldöntheti, hogy ő maga vagy a másik fél kezdje a játékot. Az a játékos, akinek a labdája érinti az oldalsó falat, vagy lyukba esik, esetleg átmegy az ellenfél térfelére, elveszti a tempórúgást, tehát a kezdés jogának eldöntése ekkor is a másik játékost illeti.

A 8-AS JÁTÉK FELRAKÁSA

A 15 céllabdát háromszög alakban, egymáshoz a lehető legszorosabban összetapadva kell felállítani úgy, hogy az első labda a tőponton helyezkedik el, a 8-as pedig az első labda vonalában középen, a harmadik sorban. A háromszög két alsó sarkában eltérő labdacsoporthoz tartozó labdáknak kell állnia. A többi labdát véletlenszerűen kell elhelyezni a háromszögben.

8as_jatek

KEZDŐRÚGÁS

A következő szabályok vonatkoznak a kezdőrúgásra:

  • a fehér labda „labda kézben” pozícióban a homlokvonal területén
  • a kezdőrúgásnál nincs bemondás, és a fehér labda bármelyik céllabdát érintheti először
  • amennyiben a kezdőrúgás következtében labda esik lyukba, és nem történik hiba, a kezdőrúgást végző játékos folytathatja a játékot „nyitott pálya” mellett
  • a 8-as labda elrakása a kezdőrúgáskor nem számít hibának. Ha kezdéskor a 8-as labda lyukba kerül, a 8-ast a tőpontra vissza kell helyezni
  • ha a kezdés során bármelyik céllabda kipattan a pályáról, az hibának számít, a céllabdát a kiugrási pont mentén a pálya falához szorosan kell lehelyezni és a soron következő játékos eldöntheti, hogy a fehér labdával

a. elfogadja a pályán kialakult helyzetet és a tőpontra helyezve a fehér labdát folytatja a játékot

b. „labda kézből” pozícióval folytatja a homlokvonal mögül

  • ha a kezdést végző játékos az előzőekben nem felsorolt hibát vét, akkor a soron következő játékos eldöntheti, hogy

a. elfogadja a pályán kialakult helyzetet és a tőpontra helyezve a fehér labdát folytatja a játékot

b. „labda kézből” pozícióval folytatja a homlokvonal mögül.

NYITOTT PÁLYA / A LABDACSOPORTOK KIVÁLASZTÁSA

Mielőtt a labdacsoportok kiválasztásra kerülnek a pálya „nyitott pályának” számít. Ha a játékos a céllabdát szabályos rúgással lyukba küldi, akkor az ahhoz tartozó labdacsoport lesz az övé, míg ellenfeléhez a másik labdacsoport tartozik. Ha nem sikerül a céllabdát szabályos rúgással lyukba küldeni, akkor a pálya „nyitott” marad, és ellenfele következik rúgásra. „Nyitott pálya” esetében bármely céllabdát érintheti elsőként a fehér labda, kivéve a 8-as labdát.

A JÁTÉK FOLYTATÁSA

A játékos mindaddig a pályán marad, amíg szabályos rúgásokkal a saját labdacsoportjához tartozó labdákat tud elrakni, illetve ezután elrakja a 8-as labdát, amely egyben a játék megnyerését jelenti.
A játék megnyerése a fekete labda megfelelő lyukba való elhelyezésével történik. A megfelelő lyuk az, amely átellenesen található azon lyukkal, ahová az utolsó saját labdacsoportjához tartozó céllabda került.
Amennyiben az utolsó saját labdacsoportjához tartozó céllabdát az ellenfél helyezte el, úgy a megfelelő lyukat a játékos saját magának választhatja ki.

LABDÁK VISSZAÁLLÍTÁSA

Ha a 8-as labda a kezdőrúgásnál lyukba esik, vagy kipattan a pályáról, akkor visszakerül a tőpontra, vagy a háromszög újraállításra kerül. Ha bármilyen céllabda, ami kipattan a játéktéren kívülre, azt a kiugrási pont mentén a pálya falához szorosan kell lehelyezni.

KÜLSŐ BEHATÁSOK

Amikor valamilyen külső zavaró körülmény behatással van egy rúgás kimenetelére, akkor a bíró visszaállítja a labdákat a rúgás előtti pozícióba, és a rúgás megismételhető. Ha a külső behatás nincs hatással a rúgás kimenetelére, akkor a bíró visszaállítja az elmozdult labdákat eredeti helyzetükbe, és a játék folytatódik. Amennyiben a labdák eredeti pozíciójukba nem állíthatóak vissza, akkor a helyzetet „döntetlenként” kell kezelni.

A JÁTÉK ELVESZTÉSE

A rúgást végző játékos elveszti a játékot, ha

  • a 8-as labda elrakásával egyidejűleg (ugyanazon rúgás közben) a fehér labda is lyukba esik
  • elrakja a 8-as labdát, miközben még saját labdacsoportjába tartozó labda van a pályán
  • nem a bemondott lyukba küldi a 8-as labdát
  • kirúgja a 8-as labdát a pályáról.

Mindezek nem vonatkoznak a kezdőrúgásra.

ALAPVETŐ HIBÁK

Ha a rúgást végző játékos hibát követ el, ellenfele folytathatja a játékot. A fehér labda „labda kézben” pozícióba kerül, és a pályára lépő játékos bárhová elhelyezheti azt a játéktéren, vagy a tőpontról folytatódik a játék.

A következő hibák számítanak alapvető hibának a 8-as játékban:

Fehér labda lyukba esik, vagy kipattan a pályáról: ha a fehér labda lyukba esik, vagy kipattan a pályáról, akkor a rúgás hibás.

Hibás labdaérintés: hibának számít, ha a fehér labda bármilyen más labdát érint először, ami nem a játékos saját labdacsoportjához tartozik.

Labdák kirúgása a pályáról: hibának számít, ha egy céllabda kipattan a pályáról. Ebben az esetben a céllabdát a kiugrási pont mentén a pálya falához szorosan kell lehelyezni.

Labdák szabálytalan megérintése: hibának számít, ha megérintenek, megmozdítanak egy céllabdát, vagy bármilyen módon befolyásolják egy céllabda útját, kivéve a rúgás közben adódó normális labda-labda kontaktusokat. Hibának számít, ha megérintik, megmozdítják a fehér labdát, vagy bármilyen módon befolyásolják a fehér labda útját, kivéve, amikor az „labda kézben” pozícióban van.

Dupla érintés / Tapadó labdák: ha a játékos egy rúgás során egynél többször érinti meg a fehér labdát, az hibának számít. Ha a fehér labda közel áll egy céllabdához, de nem érinti azt, és a játékos még akkor is érintkezik a fehér labdával, amikor az megérinti a céllabdát, az hibának számít. Ha a fehér labda nagyon közel áll egy céllabdához, és a játékos „súrolja” a fehér labdával a céllabdát, nem tekinthető az előzőekben említett hibának a rúgás, még ha a játékos ténylegesen kontaktusban is van a fehér labdával a két labda érintkezésekor. Ha a rúgás előtt a fehér és a céllabda tapad egymáshoz, akkor szabályosnak tekinthető a rúgás, ha az részben vagy egészben a céllabda irányába mutat (feltéve, ha a labda szabályos céllabda a játék szempontjából), és ha a céllabda megmozdul, az szabályos érintésnek tekinthető. (Még ha a tapadó labda irányába történő rúgás szabályosnak is tekinthető, figyelembe kell venni a „dupla érintés” hibájának elkerülését, főleg ha több labda is közel áll a fehérhez.) A fehér labda nem tekinthető „tapadó labdának”, csak ha azt a bíró vagy az ellenfél megerősíti. A rúgó játékos felelőssége, hogy ezt a megerősítést megkapja. A tapadó labdától ellenkező irányba történő elrúgás nem jelenti azt, hogy a rúgás során a fehér labda „érintette” a céllabdát.

Tolás: hiba, ha a játékos lába és a fehér labda hosszabb ideig érintkezik egymással, mint ami egy normális rúgásnál elvárható.

Mozgásban lévő labdák megrúgása: hibának számít megkezdeni egy rúgást, amíg bármelyik játékban lévő labda mozog, vagy pörög a pályán.

Szabálytalan fehér labda elhelyezés: hiba az, amikor a fehér labda „labda kézben” pozícióban van, és elhelyezése a homlokvonalon belülre korlátozódik, ha a fehér labdát a homlokvonalról, vagy azon kívülről játsszák meg. Ha a játékos bizonytalan, hogy a fehér labda elhelyezése hibás-e vagy sem, a bírót kérheti meg ennek megítélésére.

Szabálytalan játék a homlokvonal mögül: a rúgás hibának számít, ha a fehér labda „labda kézből” vagy tőpontra helyezett pozícióban van a homlokvonal mögött, és az első labda, amelyet megérint, szintén a homlokterületen belül helyezkedik el, hacsak a fehér labda nem hagyta el a homlokterületet az érintés előtt. Amennyiben az ilyen hibás rúgás szándékos volt, az sportszerűtlen viselkedésnek minősül. A fehér labdának át kell haladnia a homlokvonalon, vagy érintenie kell egy céllabdát, amely a homlokvonalon kívül, vagy azon áll, egyébként a rúgás hibának számít, és az ellenfél „labda kézből” folytathatja a játékot.

Hibás rúgás-sorrend: alapvető hibának számít, ha egy játékos szándék nélkül akkor rúg, amikor nem ő következne sorban. Általánosságban a játékot a hibás sorrend után kialakult helyzetből lehet folytatni. Ha egy játékos szándékosan cseréli fel a sorrendet, akkor annak megítélése a „Sportszerűtlen viselkedés” szabály hatálya alá esik.

Lassú játék: ha a bíró úgy érzi, hogy egy játékos túl lassan játszik, akkor javasolhatja a játékosnak, hogy gyorsítsa fel játékát. Ha ez nem történik meg, akkor a bíró időmérést vezethet be, amely mindkét játékosra érvényes. Ha a rúgást végző játékos túllépi a megadott időhatárt, akkor a bíró „hibát” jelent be, és a soron következő játékos az adott játéknem szabályaiban a hiba következményeként megadott módon folytathatja a játékot.

Sportszerűtlen viselkedés: a „sportszerűtlen viselkedés”-re vonatkozó büntetés alapjában a „súlyos hibák”-ra kiszabható büntetések mértéke alapján kerül kiszabásra, de a bíró saját belátása, és az eset súlyossága alapján eltérhet ettől. Alkalmazhat figyelmeztetést, az „alapvető hibák”-nak megfelelő büntetést, a „súlyos hibák”-ra vonatkozó büntetést, játszmavesztést, mérkőzésvesztést, kizárást a versenyből, a díjaktól, trófeáktól illetve a megszerzett pontoktól való megfosztást. A „sportszerűtlen viselkedés” bármilyen olyan szándékos cselekedet, amely megzavarja vagy befolyásolja a játékot olyan módon, hogy az ne a „fair play” körülményeinek megfelelően fejeződjön be. Ilyen lehet például:

  • az ellenfél szándékos megzavarása
  • a labdák állásának (nem rúgással történő) szándékos megváltoztatása
  • a rúgássorozat folytatása a hiba bemondása, vagy a játék felfüggesztése után
  • a mérkőzés alatti gyakorlás
  • a pálya megjelölése
  • a játék késleltetése
  • nem megfelelő felszerelések használata

A hibák esetén a hibát vétő játékos ellenfele még egy alkalommal avatkozhat játékba fehér labdával a saját soron következő rúgása után.

SÚLYOS HIBÁK

A fentiekben ismertetett „A játék elvesztése” pont alatt felsorolt hibák a játék elvesztését jelentik. A Sportszerűtlen viselkedés alapján elkövetett hiba büntetését a bíró a sportszerűtlenség mértékének megfelelően állapítja meg.

Természetesen a játékosok ettől eltérő szabályokat is használhatnak, amennyiben erről a játék előtt egyetértésben megegyeztek.

ÚJÍTÁSOK A POOL BILIÁRD SZABÁLYAIHOZ KÉPEST

Saját fejlesztésű két új játéktípusunk izgalmasabb és érdekesebb élményt eredményez, és meggyőződésünk, hogy a koordinációs képességek fejlesztésében is igen jól lehet hasznosítani.

PÁROS JÁTÉK


Egy pályán akár 2-2 játékos is játszhatja a játékot egyidejűleg úgy, hogy a lyukba elrakni kívánt céllabda megrúgása előtt egy passzt adhatnak egymásnak a csapattagok, azaz a csapat mindkét tagja belerúghat a fehér labdába egy ún. kényszerítős kombinációval. Fontos, hogy a fehér labdába a második csapattag csak akkor rúghat bele, ha a passzt elindító játékos rúgása után a fehér labda nem érint más labdát, és a fehér labda mozgásban van. Ellenkező esetben a passz nem hajtható végre. A játék menete során a 8-as játék szabályai érvényesek.

RAPID JÁTÉK


Amennyiben a játékos érdeke úgy kívánja, a fehér labda megrúgását annak mozgása közben megkezdheti, így a fehér labdának nem muszáj megállnia ahhoz, hogy az ellenfél következhessen. Ha a soron következő játékosnak sikertelen a célzott lyukra gurítása, az ellenfél azonnal játékba avatkozhat.

A JÁTÉK FOLYTATÁSA

A játékos mindaddig a pályán marad, amíg szabályos rúgásokkal a saját labdacsoportjához tartozó labdákat tud elrakni, illetve ezután elrakja a 8-as labdát, amely egyben a játék megnyerését jelenti.

A játék megnyerése a 8-as labda bemondott lyukba való elhelyezésével történik. A bemondott lyuk bármelyik lehet, amit a játékos a rúgás előtt kijelöl.

ALAPVETŐ HIBÁK

Ha a rúgást végző játékos hibát követ el, ellenfele folytathatja a játékot. A fehér labda „labda kézben” pozícióba kerül és a pályára lépő játékos bárhová elhelyezheti azt a játéktéren, vagy a tőpontról folytatódik a játék.

A következő hibák számítanak alapvető hibának a rapid játékban:

Fehér labda lyukba esik, vagy kipattan a pályáról: ha a fehér labda lyukba esik, vagy kipattan a pályáról, akkor a rúgás hibás. Hiba esetén a hibát elkövető játékos ellenfele még egy alkalommal következik a saját soron következő rúgása után.

Labdák kirúgása a pályáról: hibának számít, ha egy céllabda kipattan a pályáról. Ebben az esetben a céllabdát a kiugrási pont mentén a pálya falához szorosan kell lehelyezni.

SÚLYOS HIBA

A rúgást végző játékos elveszti a játékot, ha

  • a 8-as labda elrakásával egyidejűleg (ugyanazon rúgás közben) a fehér labda is lyukba esik
  • elrakja a 8-as labdát, miközben még saját labdacsoportjába tartozó labda van a pályán
  • nem a bemondott lyukba küldi a 8-as labdát
  • kirúgja a 8-as labdát a pályáról

Ezek az új szabályok a játék felgyorsulását eredményezik. A játékosok fejleszthetik a tudatos helyezkedést és az azonnali reakciókészséget, emellett az ún. „kapáslövések” pontosságát gyakorolhatják.